top of page
  • michafydeemarketin

Het positieve effect van een warming-up op uw lichaam

Hoeveel tijd neemt u voor uw workout of training? Tegenwoordig zijn we vaak gehaast en lijken we nergens meer echt de tijd voor te nemen. Terwijl u eet, bent u misschien bezig op uw laptop; tijdens het opvouwen van de was bent u aan het bellen en soms stuurt u zelfs e-mails vanaf uw telefoon terwijl u naar een serie kijkt. We streven ernaar om het maximale uit elke dag te halen, maar is dit altijd verstandig? In ieder geval, als het op sporten of trainen aankomt, is het cruciaal om uw spieren de tijd te gunnen voor een goede warming-up!


Het belang van een goede warming-up

In veel sporten is een warming-up een standaardprocedure, maar helaas zien we nog steeds sporters die deze stap overslaan. Tijdens intensieve activiteiten wordt er aanzienlijk veel van het lichaam gevraagd, en de hartslag kan oplopen tot wel 180 slagen per minuut. Wanneer een sporter onmiddellijk 100% van zijn hart en lichaam opeist, blijft er geen ruimte over om zich voor te bereiden op de vereiste inspanning.


Dit kan worden vergeleken met de motor van een auto. Om te zorgen dat de motor opwarmt, beter presteert en langer meegaat, moet men eerst door meerdere versnellingen gaan, van versnelling 1-2-3-4 pas naar versnelling 5. Zo ook bereidt een warming-up het lichaam en het hart voor op het moment waarop "echt vol gas moet worden gegeven".


Wat voor impact heeft een warming-up op uw lichaam?

Het draagt bij aan een veilige en effectieve training en heeft een aanzienlijke impact op uw lichaam. Enkele belangrijke factoren die meespelen zijn: 


Een verhoogde lichaamstemperatuur

Tijdens een warming-up begint uw lichaamstemperatuur te stijgen, waardoor de spieren en gewrichten beter kunnen functioneren. Dit helpt bij het voorkomen van blessures, omdat warme spieren meer flexibel zijn en minder snel gespannen raken.


Verbetering van de bloedtoevoer

De hartslag en bloedcirculatie nemen toe tijdens een warming-up. Dit zorgt ervoor dat zuurstof en voedingsstoffen sneller naar de spieren worden getransporteerd, wat de prestaties verbetert en vermoeidheid vermindert.


Verzorging van uw gewrichten

Tijdens een warming-up begint het lichaam ‘synoviale vloeistof’ te produceren, dat is een smeermiddel voor gewrichten. Het zorgt ervoor dat gewrichten soepeler kunnen bewegen en vermindert het risico op letsel.


Activeert het zenuwstelsel

Het helpt bij het activeren van het zenuwstelsel, waardoor de reactietijd en de coördinatie verbeteren. Dit is van essentieel belang voor sporten waarbij snelheid en precisie belangrijk zijn.


Verbetering van mentale focus

Uw hersenen worden door deze oefening geactiveerd, ze gaan van rust naar inspanning. Doordat de hersenen geactiveerd worden, worden uw spieren beter aangestuurd. 


Actieve of passieve warming-up

We kunnen een warming-up onderverdelen in twee vormen: actief en passief. Beide methodes hebben het doel om uw lichaam voor te bereiden op inspanning, maar bereiken dit door middel van verschillende technieken.


Actief

De actieve vorm omvat dynamische bewegingen en oefeningen die de spieren en gewrichten activeren en de hartslag en lichaamstemperatuur verhogen. Denk hierbij aan verschillende oefeningen:

  • Lichte cardio oefeningen

  • Dynamische stretchoefeningen zoals knieheffen en hakken-billen

  • Sportspecifieke bewegingen

  • Krachtoefeningen


Passief

De passieve vorm maakt gebruik van externe warmtebronnen om het lichaam warm te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan:


  • Warmtekussens- of dekens

  • Langdurige stretches om de spieren te ontspannen

  • Warmwaterbaden



Comments


bottom of page